Tietoa Kansalaisneuvonnasta

Neuvontaa julkisten palvelujen käyttäjille

Kansalaisneuvonta on julkisten palvelujen käyttäjille suunnattu neuvontapalvelu, joka tukee muiden viranomaisten omia neuvontapalveluita. Palvelun avulla halutaan lisätä tietoisuutta julkisen hallinnon palveluista sekä helpottaa niissä asiointia. Palvelusta vastaa Digi- ja väestötietovirasto.

Kansalaisneuvonta auttaa kansalaista löytämään oikean viranomaisen tai viranomaisen sähköisen palvelun asiansa hoitamiseen. Lisäksi Kansalaisneuvonta tarjoaa tukea sähköiseen asiointiin ja vastaa yleisluontoisiin julkisia palveluita koskeviin kysymyksiin. Yksi palvelun tavoitteista on vähentää yleiseen hätänumeroon tulevia kiireettömiä ohjaus- ja neuvontapuheluita.

Palvelussa ei ole mahdollista saada vireille viranomaisasioita, vaan se ohjaa oikean viranomaisen luokse. Kansalaisneuvonta ei myöskään välitä puheluita.

Palvelukanavat, aukioloajat ja palvelukielet

Kansalaisneuvonnan palvelukanavia ovat puhelin, sähköinen yhteydenottolomake ja chat. Tekstiviestikanavaa voivat käyttää sitä tarvitsevat erityisryhmät, esimerkiksi puhe- ja kuulovammaiset. Tekstiviestipalvelu on käytettävissä ainoastaan suomalaisissa matkapuhelinliittymissä.

Puhelinneuvonta palvelee maanantaista perjantaihin klo 8–21 ja lauantaisin klo 9–15. Palvelu on suljettu sunnuntaisin ja arkipyhinä. Asiakkaita palvellaan suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Puhelu tai tekstiviesti Kansalaisneuvontaan maksaa ainoastaan oman operaattorisi liittymäsopimuksen mukaisen paikallisverkko-, matkapuhelin- tai tekstiviestimaksun. Jos käytät puhepakettia, sinun kannattaa tarkistaa operaattoriltasi, sisältyvätkö 029-alkuiset puhelut siihen. Neuvontapalvelu on maksutonta.

Kansalaisneuvonta auttaa sähköisten palvelujen käytössä (Minna Kuitusen vrk.fi-blogi 29.10.2018)

Sivuston saavutettavuus

Kansalaisneuvonta.fi-verkkopalvelun saavutettavuus